Jak wymienić filtr kabinowy?

Jak wymienić filtr kabinowy?

 

W autach prócz filtrów powietrza, oleju i filtrów paliwowych spotykamy się z mniej znanymi, ale również bardzo ważnymi filtrami. Mowa o filtrach kabinowych, które odpowiadają za filtrację powietrza wtłaczanego przez systemy klimatyzacji i wentylacji do wnętrza pojazdu. Filtry te mają za zadanie zatrzymać wszystkie nieczystości, dym i pyłki oraz uniemożliwić im dostanie się do wnętrza auta. W efekcie filtr zatrzymuje nieczystości i do wnętrza pojazdu dociera tylko świeże powietrze. To bardzo ważne, gdyż powietrze w kabinie wpływa bezpośrednio na zdrowie i samopoczucie kierującego i jego pasażerów.

 

Gdy wiemy już, za co odpowiada filtr kabinowy i jak ważną rolę odgrywa w konstrukcji pojazdu, przejdźmy do tytułowego pytania, czyli jak wymienić filtr kabinowy?

 

  • Krok 1 - lokalizujemy filtr. Zwykle filtr znajduje się w podszybiu lub umieszczony jest za schowkiem od strony pasażera.
  • Krok 2 - docieramy do filtra. Jeżeli filtr znajduje się za schowkiem, należy zlokalizować zatrzaski i wyjąć bądź opuścić schowek pasażera. Jeżeli filtr jest w podszybiu, zlokalizować należy go od strony silnika. 
  • Krok 3 - wyciągamy filtr. Na ogół filtr zaczepiony jest na zatrzaskach w specjalnej ramce, należy je odbezpieczyć i powoli wysunąć całą zawartość wraz z filtrem. 
  • Krok 4 - zmieniamy wkład. Wystarczy wyjąć z ramki wkład i wymienić go na nowy. Na filtrach kabinowych znajdują się strzałki wskazujące przepływ powietrza - przed montażem trzeba zwrócić na nie uwagę, aby zamontować filtr odpowiednią stroną (takie oznaczenia znajdą się także na ramce filtra). 
  • Krok 5 - montujemy filtr. Po zamieszczeniu filtra w ramce składamy cały zestaw, zabezpieczając ramkę i dopasowując pozostałe elementy.

 

Filtr kabinowy powinien być wymieniany średnio co 25-30 tysięcy kilometrów (uwaga, częstotliwość wymiany zależy od producenta - informację o filtrach przeciwpyłowych (zastępcza nazwa filtrów kabinowych) znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu). Zaleca się wymianę częściej, gdy auto eksploatowane jest głównie w trybie miejskim i gdy czujemy, że układ wentylacyjny nie pracuje wydajnie.