Nie masz produktów w koszyku.

Suma częściowa: 0,00 zł
Wyszukiwarka filtrów
Strona:
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Efiltry.pl radzą na co zwrócić uwagę przy wyborze filtrów

Filtry pełnią bardzo istotną funkcję. Ich głównym celem jest skuteczne zabezpieczenie poszczególnych układów i mechanizmów przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi. Na co jednak zwrócić uwagę, by mieć pewność, że dokonujemy dobrego wyboru? Podajemy kilka kryteriów na które warto zwrócić szczególną uwagę:

Read More
0 Komentarze | Posted in Filtry By Adrian Wojtkowiak

Aby funkcjonować prawidłowo, samochód potrzebuje różnych płynów eksploatacyjnych – te odpowiadają za wiele procesów zachodzących w poszczególnych podzespołach, przekładając się na ich wydajność i ogólną żywotność. Jest to dość szeroki zakres substancji - od płynu hamulcowego, poprzez płyn chłodniczy, aż po płyn do wycieraczek. Niewiele z nich jest jednak równie istotna dla samochodu, co olej silnikowy. Nie bez przyczyny kontrolka oznaczająca niski stan tego płynu jest tak istotna dla każdego kierowcy – jazda ze zbyt niskim poziomem oleju to najkrótsza droga, aby całkowicie zrujnować silnik pojazdu.

Rola oleju silnikowego

Rola oleju silnikowego w samochodzie jest dość jasna. Jest to przede wszystkim smar, który ogranicza tarcie podczas ruchu tłoka w cylindrze. Gdyby nie obecność tej substancji, elementy te nie mogłyby pracować wydajnie, zacierając się i niszcząc szybko po uruchomieniu pojazdu. Czerwona kontrolka to koszmar każdego kierowcy, dlatego tak ważne jest, aby odpowiedni poziom oleju nigdy nie umknął naszej uwadze. Zmniejszenie tarcia to jednak nie wszystko – olej odpowiada także za oczyszczanie silnika, a częściowo także za regulację panującej w nim temperatury! Warto wspomnieć także o tym, że właściwości oleju mogą różnić się pomiędzy poszczególnymi preparatami, dlatego koniecznie powinno się zapoznać z jego specyfikacją oraz zalecanym zastosowaniem, zanim postanowi się wprowadzić go do silnika.


Jak dzieli się oleje silnikowe?

Rodzaje olejów silnikowychW oszacowaniu klasy i właściwości oleju pomocne okazuje się wydzielenie ich właściwości na konkretne parametry. Większość producentów, a także sklepów z wyposażeniem samochodowym umieszcza w swoich katalogach tabele z dokładnymi informacjami na temat danego oleju.
Głównym wyznacznikiem właściwości oleju jest jego gęstość – zawsze należy zwrócić uwagę na odpowiednie oznaczenia, które mówią nam, jak lepki jest dany preparat. Informację tą podaje się w skali 15W-40 – pierwsza liczba oznacza tu lepkość zimową, z kolei druga letnią. Jakie jest jednak faktyczne przełożenie gęstości oleju na jego wydajność?

Jest to kwestia przede wszystkim tarcia wewnętrznego oleju oraz zbicia jego cząsteczek. Im mniejsza wartość podana w instrukcji, tym większej płynności oleju można się spodziewać, co ma szczególne znaczenie podczas zimy, gdy niskie temperatury mogą ją nieco ograniczać.
Lepkość wybranego produktu jest ważna, lecz nie przekłada się ona bezpośrednio na jego jakość. Oznaczenia jakości oleju silnikowego to coś zupełnie innego, lecz są one w użyciu i stanowią istotny wyznacznik dla każdego kierowcy, który planuje wymianę tego płynu. Jest to klasyfikacja wprowadzona przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Silników, dlatego w większości przypadków można na niej polegać. Stosowane są tu oznaczenia złożone z dwóch liter. Pierwsza z nich dotyczy rodzaju silnika – jest to „S” dla modeli benzynowych oraz „C” dla silników Diesla. Druga litera wskazuje natomiast na jakość produktu (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL i SM dla silników benzynowych, z kolei CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 i CJ-4 stanowią oznaczenie dla Diesli).

Rodzaj oleju silnikowego

Kolejny wyznacznik, który ma ścisły związek z faktyczną jakością oleju samochodowego, jest po prostu jego rodzaj. Wyróżnia się trzy podstawowe typy olejów, które niemal zawsze można odszukać na sklepowych półkach, są to:

Oleje mineralne – stosowane zazwyczaj przy samochodach starszej generacji. Spełniają one swoją funkcję prawidłowo, gdyż nie obciążają silnika w zbyt dużym stopniu, lecz posiadają także swoje wady. Głównym problemem olejów mineralnych jest fakt, że wymagają one dość częstych wymian i możliwe problemy z rozruchem przy niższych temperaturach.

Oleje półsyntetyczne – jak sama nazwa wskazuje, stanowią one połączenie nowoczesnych olejów syntetycznych z klasycznymi olejami mineralnymi. Ich dużą przewagą w stosunku do olejów opartych wyłącznie na bazie mineralnej jest fakt, że cechują się one o wiele większą wydajnością, przez co są bardziej ekonomiczne w eksploatacji.

Oleje syntetyczne – nie ulega wątpliwości, że oleje syntetyczne wyróżniają się najwyższą jakością wśród wszystkich produktów dostępnych na rynku. Są to wyspecjalizowane preparaty, z których korzysta zdecydowana większość nowych modeli samochodów. Wyróżniają się one doskonałymi parametrami technicznymi. Olej syntetyczny to gwarancja wydajności, dużej odporności na obciążenia termiczne, a także odpowiedniej lepkości nawet przy wyjątkowo niskich temperaturach.
Jeśli samochód jest z nimi kompatybilny, oleje syntetyczne zdecydowanie okażą się najlepszą opcją, która z biegiem czasu pozwoli nam zaoszczędzić niemałą sumę pieniędzy. Wynika to nie tylko z faktu, że nie wymagają one zbyt częstej wymiany, lecz także z ich wpływu na zredukowanie ilości spalanego paliwa.

Jak dobrać olej do konkretnego samochodu?

Olej silnikowy CASTROL EDGE 5W30Samochody, a raczej ich silniki, mają konkretne wymagania co do zastosowanego rodzaju oleju. Niektóre z nich mogą co prawda tolerować pewien zakres tych płynów, lecz stosowanie nieodpowiedniego oleju doprowadzi do utraty wydajności silnika, a następnie do rozległych uszkodzeń wywołanych zatarciem tłoków. Wybierając optymalny olej, należy kierować się przede wszystkim jedną, podstawową zasadą – zaleceniami producenta. Raczej nie ulega wątpliwości, że nikt inny, nawet najbardziej kompetentny mechanik samochodowy, nie będzie w stanie określić tego lepiej!

Jeśli nabywamy samochód ze skupu, a pojazd widział już wielu poprzednich właścicieli, ustalenie zaleceń producenta może okazać się jednak dość problematyczne. W takich sytuacjach warto zaczerpnąć tych informacji u sprzedawcy auta, a w razie potrzeby ustalić je podczas pierwszego przeglądu.

W przypadku przejścia z użytkowania jednego rodzaju oleju na drugi kierowca powinien być bardzo ostrożny, szczególnie jeśli jest on w posiadaniu samochodu starszej generacji. Poszczególne podzespoły wchodzące w skład silników aut sprzed kilkunastu, kilkudziesięciu lat mogą nie być przystosowane do syntetycznych komponentów takiego oleju, co z kolei prowadzi do ich nadwyrężenia i uszkodzeń.

Kiedy wymieniać olej silnikowy w samochodzie?

Nie ma stałego okresu, w którym jedna dawka oleju ulega zużyciu. Czas ten niemal zawsze ustalany jest przez producenta samochodu, który dokonuje wcześniejszych szacunków, biorąc pod uwagę model silnika, zalecane płyny eksploatacyjne i cały szereg czynników. Do tego wyznacznika powinniśmy się zatem stosować. Istnieją jednak pewne wyjątki i sytuacje awaryjne, które mogą zmusić nas do wcześniejszego uzupełnienia poziomu oleju.
Oto najważniejsze z nich:

• sposób użytkowania samochodu,
• stan silnika,
• rodzaj stosowanego oleju,
• nieregularnej eksploatacji samochodu.

Rzecz jasna, każdy kierowca powinien także umieć manualnie sprawdzić poziom oleju. Jeśli praca samochodu jest zaburzona, mamy problemy z zapłonem lub wydaje nam się, że zużycia paliwa jest nieco zbyt wysokie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie oszacować potrzebę uzupełnienia tego płynu eksploatacyjnego.

Olej sprawdzić można w kilka sekund! Jeśli silnik nie jest rozgrzany (około kwadrans po wyłączeniu), wystarczy podnieść klapę samochodu, odszukać zbiornik oleju (posiada on odpowiednie oznaczenie), a następnie wyjąć bagnet i przetrzeć go z osadu. Gdy miarka jest oczyszczona, wystarczy włożyć ją ponownie i sprawdzić, czy poziom oleju znajduje się w normie, oznaczonej na zewnętrznej części bagnetu. Jest to rutynowa kontrola, która może oszczędzić nam wielu problemów w przyszłości.

Komentarze | Posted in Filtry By efiltry.pl

Filtr powietrza w starszym samochodzie

Takich cząstek szczególnie dużo unosi się nad drogami w okresie letnim. Jest to suchy piasek i kurz. Zadaniem filtra powietrza jest ich wychwycenie. Nie powinno się więc bagatelizować konieczności wymiany takiego filtra w swoim pojeździe i należy to robić regularnie. Kierowcy, którzy często poruszają się po drogach gruntowych powinni robić to nawet częściej, niż zaleca producent. Nie jest to element kosztowny, a wymianę można przeprowadzić samodzielnie.

Czym grozi brak wymiany filtra na czas?

      • Mocno zanieczyszczony filtr powietrza powoduje spadek dynamiki silnika samochodowego, co wpływa na wzrost zużycia paliwa. Systematyczna wymiana filtra to sposób na oszczędność.

 

    • Czystość filtra powietrza to bardzo ważna kwestia w przypadku układów i instalacji gazowych. Mniejsza ilość powietrza przyczynia się bowiem bezpośrednio do tworzenia bogatszej mieszanki.
    • Zużyty filtr w znaczący sposób może zwiększać opory przepływu i tym samym zmniejszać moc silnika.
    • Niezwykle istotną kwestią jest również konieczność wymiany filtra kabinowego. Wpływa on bezpośrednio na jakość powietrza wewnątrz pojazdu i nasze zdrowie oraz komfort podróżowania.

Eksperci podkreślają, aby wybierając filtr powietrza decydować się na produkty znanych i cenionych marek. Tani filtr to tylko pozorna oszczędność, ponieważ ma znacznie słabsze parametry i znacznie szybciej należy go ponownie wymienić na nowy. Filtr wysokiej jakości chroni silnik przed ewentualnymi uszkodzeniami, spowodowanymi przez cząsteczki stałe znajdujące się w powietrzu.

Przeczytaj także jak wymienić filtr oleju!

0 Komentarze | Posted in Filtry By efiltry.pl

Jak wymienić filtr paliwa?

07.12.2018 15:47

Filtr paliwowyNie każdy właściciel samochodu zdaje sobie sprawę z tego, jak ważnym elementem układu paliwowo-wtryskowego jest filtr paliwa. Jego podstawowym zadaniem jest filtracja paliwa, na którego jakość kierowcy niestety nie mają wpływu, tankując nawet na najlepszych stacjach benzynowych.

Warto wiedzieć o tym, że filtry paliwa w silnikach diesla są znacznie bardziej narażone na szkodliwe działanie zanieczyszczeń. Nie oznacza to jednak, że właściciele pojazdów z silnikami benzynowymi powinni bagatelizować kwestię wymiany filtra.

Warto wiedzieć o tym, że filtry paliwa różnią się od siebie. W przypadku silników benzynowych są to filtry przepływowe. W dieslach są to zaś filtry nakręcane i wkłady. Na pierwszy rzut oka ich rozróżnienie może wydawać się trudne. W przypadku wątpliwości, najlepiej jest skorzystać z porady profesjonalisty.

Niezależnie od rodzaju silnika, regularna wymiana filtrów paliwa zapewnia dobrą pracę silnika przez długie lata.

W jaki sposób można to zrobić samodzielnie?

      • Wymianę filtra najlepiej przeprowadzić na jesieni, ponieważ zima to bardzo trudny okres dla silnika. Przewody i filtry bardzo często zapychają się wówczas, niezależnie od rodzaju silnika samochodowego.
      • Podczas wymiany filtra, konieczne jest rozłączenie układu paliwowego. Skutkuje to oczywiście wylaniem paliwa, dlatego zaleca się, aby wymianę filtra paliwowego przeprowadzać zawsze w profesjonalnych warsztatach mechanicznych.
      • Jeśli filtr paliwa nie znajduje się w baku, a w zasięgu ręki, takiej wymiany można dokonać samodzielnie. Pomocny w znalezieniu filtra może okazać się przewód paliwowy. Jest on miękki i o grubości palca. Kierując się po nim, z pewnością dotrzemy właśnie do filtra. Te dwa elementy łączy metalowa opaska, którą można odkręcić lub zdjąć przy pomocy śrubokrętu.

Kiedy należy wymienić filtr paliwa?

Producenci zapewniają, że nowy powinien wystarczyć na około 40 tysięcy kilometrów. W praktyce, wpływ na konieczność wymiany filtra może mieć jakość stosowanego paliwa, parametry silnika, czy też rodzaj eksploatacji pojazdu.

A co z filtrem oleju? 

Wymiana filtra oleju, to bardzo kluczowa sprawa. Jej zaniedbanie może mieć kolosalne skutki dla silnika, czyli również dla naszego portfela. 

Chętnych dowiedzieć się wiecej odsyłamy do naszego postu - Jak wymienić filtr oleju?

 

0 Komentarze | Posted in Filtry By efiltry.pl

Jak wymienić filtr oleju?

12.11.2018 15:23

Filtr olejowy

Aby pojazd funkcjonował w prawidłowy sposób, konieczna jest cykliczna wymiana oleju oraz jego filtra. Kiedy silnik samochodu pracuje, olej zużywa się, a filtr zanieczyszcza. Taką wymianę można przeprowadzić samodzielnie pamiętając, że zawsze, kiedy w pojeździe wymieniany jest filtr, konieczna jest również wymiana samego oleju (i odwrotnie!).

 

 

 

 

 

W jaki sposób można samodzielnie wymienić filtr olejowy w swoim samochodzie?

  • Pierwszym krokiem jest skompletowanie niezbędnych narzędzi – klucza nasadowego, (klucza do filtra oleju). Przyda się również pojemnik na zużyty olej oraz gumowe rękawiczki i ręcznik papierowy.
  • Najlepiej rozgrzać nieco silnik przed wymianą - wtedy pozbycie się starego oleju będzie znacznie prostsze i szybsze.
  • Następnie, samochód należy ustawić na poziomym podłożu i umożliwić dostęp do podwozia. Po wyłączeniu silnika, należy otworzyć maskę i korek wlewu oleju, który znajduje się w jego górnej części.
  • Kolejnym etapem jest znalezienie korka spustowego, który znajduje się na dnie miski olejowej. Pod nim ustawiamy pojemnik i następnie odkręcamy go przy użyciu odpowiedniego klucza. Kiedy korek będzie już całkowicie odkręcony – usuwamy go
  • natychmiast szybkim ruchem (uwaga na gorący olej - tu przydadzą się rękawiczki).
  • Kiedy cały olej spłynie z silnika, należy podłożyć miskę pod filtr oleju i rozpocząć jego demontaż. Do tego celu należy użyć specjalnego klucza. Razem z filtrem usuwa się również starą uszczelkę.
  • Miejsce mocowania starego filtra najlepiej jest oczyścić przy pomocy papierowego ręcznika z resztek oleju. Następnie,nową uszczelkę nawilża się olejem (dzięki temu uszczelka lepiej dopasuje się do gwintu) i dokręca nowy filtr aż do momentu, kiedy będzie stawiał opór (filtra nie dokręcamy kluczem!).
  • Kolejnym krokiem jest oczyszczenie korka spustowego i samego spustu. Wkręcamy go, a przy okazji dobrze jest również wymienić starą uszczelkę na nową.
  • W tym momencie można już przystąpić do wlania nowego oleju silnikowego przez górny otwór. Po wlaniu około ¾ warto odczekać kilka minut, aż olej dobrze rozprowadzi się i sprawdzić jego poziom za pomocą bagnetu.

Po zakończeniu procesu wymiany, warto włączyć silnik na kilka minut, a następnie po jego wyłączeniu sprawdzić, czy poziom oleju nie zmniejszył się i uzupełnić go, jeśli zajdzie taka konieczność (nowy filtr zassie olej, stąd niewielki ubytek po pierwszym uruchomieniu). Warto zweryfikować też, czy nie pojawiają się ewentualne przecieki.

Komentarze | Posted in Filtry By efiltry.pl
Strona:
  1. 1
  2. 2
  3. 3