Okresowe wymiany filtrów paliwa to obowiązek każdego kierowcy. Aby samochód pracował, jak należy i nie sprawiał problemów, należy pamiętać o jego wymianie. Rekomendowana częstotliwość wymiany filtrów paliwa to na ogół  15 000 - 30 000 km lub tuż przed rozpoczęciem sezonu zimowego.

Jak wygląda proces wymiany filtra paliwa w aucie z silnikiem diesla? Z pozoru proste zadanie, które może przerosnąć wielu amatorów prac serwisowych. Źle wymieniony filtr paliwa skutkuje zapowietrzeniem układu paliwowego, co może być skutkiem braku możliwości uruchomienia silnika lub jego nierówną pracą (dławienie, nierówne obroty). Poniżej przedstawiamy wskazówki, do których należy się niezwłocznie zastosować podczas wymiany filtra paliwa.

  • Krok 1 - Lokalizujemy filtr paliwa. Zwykle znajduje się on w górnej części silnika lub przy zbiorniku). Do filtra prowadzą wężyki układu paliwowego - należy je odpiąć. autach osobowych przewody paliwowe są podłączone na zatrzaski.
  • Krok 2 - Po odpięciu przewodów, odkręcamy filtr paliwa. Nie należy używać w tym celu młotka, przecinaka lub innych narzędzi. Jeżeli filtr nie chce się odkręcić, należy użyć klucza łańcuszkowego (specjalny klucz do odkręcania filtrów).
  • Krok 3 - Po odkręceniu filtra wymieniamy wkład (jeżeli w naszym aucie jest filtr z obudową, nie rozkręcamy go - wymieniamy całość). Należy pamiętać, aby zawsze  zmienić uszczelkę, która powinna być dołączona do zestawu z wkładem.
  • Krok 4 - Skręcamy wkład filtra z obudową. Należy zrobić to dość mocno, aby zapobiec wyciekaniu paliwa. Najlepiej użyć do tego celu klucza łańcuszkowego.
  • Krok 5 - Podłączamy filtr wraz z obudową. W nowych autach paliwo zostanie zassane automatycznie. Może się jednak zdarzyć, że w obudowie znajdziemy pompkę  - jeżeli podczas demontażu odkryjemy ten fakt, należy przed skręceniem filtra w obudowie zalać go odrobiną paliwa. Instalujemy filtr, odłączając wężyk wyjściowy.
  • Krok 6 - Gdy filtr został wymieniony i podłączony - przekręcamy kluczyki w stacyjce (ale nie odpalamy silnika). W nowych autach, gdzie instalowane są pompki automatyczne, paliwo zostanie zassane automatycznie. Bardzo ważne - nie uruchamiamy silnika od razu po przekręceniu kluczyków w stacyjce. Należy odczekać około 20 sekund, aż pompka przestanie pracować. Powtarzamy ten proceder do momentu, aż z przewodu wyjściowego nie zacznie sączyć się paliwo. Gdy tak będzie - podłączamy wężyk wyjściowy (ten sposób zapobiegamy zapowietrzeniu się układu). Dopiero wtedy możemy uruchomić auto.